Levergryta minsann!

Lever är ett klart underskattat livsmedel, det går att göra riktigt goda grytor med lever som huvudingrediens! Här är receptet på en variant!


Levergryta med ris, surkål och rårörda lingon!

Levergryta med ris, surkål och rårörda lingon!

Ungnötslever i bit
Ungnötslever i bit

Fräs upp den finskurna levern i smör
Fräs upp den finskurna levern i smör

tomt Gul lök och vitlök, fräses i riktigt smör med salt och peppar
Gul lök och vitlök, fräses i riktigt smör med salt och peppar

Champinjoner med salt och peppar, fräses som hastigast i smör
Champinjoner med salt och peppar, fräses som hastigast i smör

Grädde är gott i mat
Grädde är gott i mat

Morötter minsann!
Morötter minsann!

Röd paprika, kan aldrig vara fel!
Röd paprika, kan aldrig vara fel!

Zucchini/Squash
Zucchini/Squash

Glöm inte ge fiskarna lite zucchini!
Glöm inte ge fiskarna lite zucchini!

Mrs Cheng Mushroom Soya
Mrs Cheng Mushroom Soya

tomt Såna där gottiga ärtor på burk!
Såna där gottiga ärtor på burk!

När man köper ungnötslever ska man bara vara noga med att få en fin bit, det kan variera ganska kraftigt. Visserligen är en lever en lever och den smakar likadant var du än hugger in så att säga, men man bör ändå för enkelhetens skull försöka se så man inte får en bit som är full av såna där tjocka hårda "hål". Jag antar att det är något i stil med blodådror eller något sådant, får man med sådana i levern man köper så kan det vara lite halvjoxigt att skära bort dem. Det går så klart, men det är ju enklare utan.

Med det sagt så kan vi börja med själva matlagningen! Skär levern i mindre bitar, för stora bitar blir inte bara gott då lever ändå har en väldigt distinkt och säregen smak. Strimlor är ganska bra, men inte för små då. Det ska fortfarande vara något att tugga på!

Fräs upp levern i stekpannan med lite smör, salt och peppar. Den behöver egentligen inte vara helt genomstekt, den ska ändå kokas i grytan efteråt, men det går rätt så fort ändå.

Skär ner en gul lök eller två i lagom stora bitar, fräs tillsammans med hackad vitlök i smör med salt och peppar.

Champinjonerna skär du ner i ganska stora bitar, man behöver inte alltid göra ner dem i smala skivor utan det är faktiskt väldigt gott att ha ordentliga bitar att tugga på. Fräs lite lätt med salt och peppar i smör, tänk på att de ska koka ihop i grytan så det är bara bra om de inte är alltför hårt stekta. Livsmedel som går utmärkt att äta råa som de är gör sig egentligen bäst om man inte steker sönder dem...

Häll ner hela rasket i en kastrull när det är klart i stekpannan.

Nästa punkt på schemat: gå ner till affären och köp grädde! Det är klart att man KAN köpa grädden INNAN man börjar laga mat, men det är inte rätt...

Värm upp grejerna i kastrullen igen och tillsätt grädden, låt det puttra igång och på med locket.

Skär ner ganska tjocka skivor med morötter och lägg i grytan. Morötter ger väldigt god smak när de får koka ihop med grytan. Öppna en burk med ärtor (du vet, sådana där ljusgröna ärtor i glasburk) och häll ner vattnet i grytan. Många häller av vattnet i slasken men det är stor synd och skam då det ger god smak i maten! Så häll inte bort något utan i med det bara! Vänta dock med ärtorna till allra sist då de bara kommer att koka sönder och bli helt mosiga och äckliga om du lägger i dem så här tidigt!

Skär ner lite röd paprika och släng i tillsammans med tjockskivad zucchini/squash. Egentligen så tjänar zucchinin massor på att läggas i lite senare, typiskt livsmedel som inte ska koka för länge. Men jag tänkte fel idag och la i den alldeles för tidigt, så den blev mosig. Kan tänka mig att det hade blivit mer lagom om zucchinin fått ligga i en minut eller så mot slutet.

Soja ger väldigt god smak i sådana här sammanhang. Jag föredrar Mrs Chengs Mushroom Soy då den smaken är helt kanon i mat, men det är väl en smaksak(!). Se bara till att du faktiskt använder en soja som HAR smak och inte bara använder sådan där hemsk sockerkulör som av outgrundlig anledning brukar kallas för soja. Det är färgmedel, inte smaksättning!

Släng i lite mer salt och peppar efter tycke och smak, men var inte snål! Kan även rekommendera Chipotle Chili, chipotlen har en lite rundare och fylligare smak än vanlig chili och gör sig mycket bra i en sådan här gryta. Även timjan är bra!

Låt det hela stå och puttra i en 10-15 minuter så att såsen tar smak av ingredienserna. När du känner dig nöjd, smaka av då och då och tillsätt mer kryddor om det saknas sting i maten, så drar du av kastrullen och lägger i ärtorna.

Servera med kokt ris (jag brukar använda basmati, det är mer smak än vanligt tråkigt Uncle Bens långkornigt/snabbris men smakar mindre gröt än vad det populära jasminriset gör), surkål och rårörda lingon. Nu undrar kanske vän av ordning om man inte kan använda lingonsylt, på det är svaret ett tveklöst NEJ. Ställ inte så dumma frågor!

Njut!

Prenumerera på Nyhetsbrevet och missa inga nya artiklar!

Publicerad i
Mat
Publ. 2016-05-20 00:20